
Kursusbeskrivelse
Samarbejde om børns deltagelse og trivsel
Formål og udbytte
Kurset “Samarbejde om børns deltagelse og trivsel” giver værktøjer til at observere og analysere børns deltagelse i dagtilbud og skole ud fra et børneperspektiv. Deltagerne får indsigt i, hvordan de kan anvende observationerne til at afdække udfordringer og forbedre deltagelsesbetingelserne for de børn, der oplever mistrivsel eller vækker bekymring.
Spørgsmål, der udforskes på kurset
- Hvad får vi øje på, når vi anlægger et børneperspektiv?
- Hvordan kan denne indsigt bidrage til at udvikle inkluderende indsatser i dagtilbud og skole?
- Hvordan kan vi gennem observationer få øje på og ændre deltagelsesbetingelserne for børnene?
Kurset understøtter en praksisnær tilgang til at forbedre børns hverdagsliv i dagtilbud og skole gennem et styrket fagligt samarbejde og en systematisk undersøgende tilgang.
Indhold og metode
Som en central del af kurset introduceres deltagerne til undersøgelsesfællesskaber. Deltagerne arbejder systematisk med at foretage observationer og efterfølgende analysere og reflektere over dem i fællesskab. Observationerne udføres med en tilgang, hvor man “ser med børnene” frem for at ”se på børnene”. Dette perspektiv giver en dybere forståelse for, hvad der er på spil for børnene, og hvilke forhold der har betydning for deres deltagelse, trivsel og inklusion.


Kursusforløb
Kurset består af flere moduler, hvor deltagerne:
- Lærer at foretage observationer fra et børneperspektiv.
- Arbejder med refleksion og analyse af observationer i fællesskab med kolleger.
- Anvender observationer som afsæt for at udvikle pædagogisk praksis.
- Bruger observationer som grundlag for børnesamtaler.
- Får metoder til at systematisere det undersøgende arbejde.
Mellem kursusgangene foretager deltagerne egne observationer, som danner grundlag for de fælles analyser og drøftelser. Undervisningen veksler mellem oplæg, dialog, øvelser og refleksion.
Relevans
Kurset er relevant for ledere, pædagoger, lærere og ressourcepersoner i bl.a. dagtilbud, skoler og PPR samt andre, der ønsker at styrke børns deltagelse, trivsel og inklusion gennem en undersøgende og reflekterende tilgang.

Hvordan kan jeg hjælpe dig?
Kontakt mig eller udfyld kontaktformularen og du hører fra mig snarest muligt!